Passie als belangrijkste ingrediënt voor succes

Met fonkelende ogen buigt ze voorover om haar woorden kracht bij te zetten “snap je dat nou??” Eerlijk gezegd snap ik het op inhoud niet helemaal, maar één ding is me wel helder: haar manager begrijpt haar niet. Ze is psychologe en met hart en ziel betrokken bij haar cliënten, maar ze kan niet de kwaliteit van zorg bieden volgens haar eigen standaard. Dus is ze nu op zoek naar een nieuwe werkgever. Een organisatie waar ze wel begrijpen dat het om cliënten draait en niet om status, politiek en macht.

De afgelopen jaren ben ik ze vaker tegengekomen: bekwame professionals die hun werkgever verlaten. Gemangeld in een politiek proces, machtspelletjes, systemen die veel tijd kosten en het uitvoerend werk vooral frustreren. Ze willen gewoon hun werk doen en dat willen ze goed doen.

Het zijn professionals in de zorg, de hulpverlening, onderwijs. Betrokken bij hun werk, begaan met hun patiënten, cliënten, leerlingen, klanten en een passie voor hun vak. Ze maken een nieuwe start, als het lukt om in een andere organisatie aan de slag te komen. Waar ze vaak weer tegen dezelfde dingen aanlopen. Of ze berusten uiteindelijk, passen zich aan of gaan meestribbelen zoals Weggemans dat zo mooi uitdrukt. Hun ogen staan dof als ze praten over hun werk: onnodige administratie, onbegrijpelijk beleid, vergaderen om het vergaderen, frustratie, wat nodig is wordt niet gerealiseerd, zoveelste nieuwe manager.

Overigens geldt dit ook voor managers en staf. Gestruikeld over bureaucratie, langdurige besluitvormingsprocessen, het niet kunnen realiseren van idealen of visie. Weggegaan, berust of doen mee om zichzelf te handhaven in het systeem. Weg passie.

Als jouw organisatie moet inkrimpen, als de vraag verandert, dan is het natuurlijk best handig als mensen uit zichzelf opstappen. Mobiliteit wordt vaak als “goed voor de organisatie” gezien. Eindelijk wat doorstroming en je kan nieuwe (jonge) mensen aannemen.

Het is echter wel de vraag, wie houd je dan over? De mensen die werken zonder passie, die berusten in het systeem of in het feit dat het toch niet helpt om het aan de orde te stellen? Is dat dan een garantie voor een goede dienstverlening? De dienstverlening waarmee je je wilt onderscheiden, die toekomstbestendig is en aansluit bij de steeds hogere eisen van de klant? Of leidt het tot meer risico's op fouten maken, een hoger verzuim, op ‘laat ik vooral goed voor mezelf zorgen, daar heb ik ondertussen wel recht op’?

Gepassioneerde medewerkers  vormen de ziel van de organisatie en zijn de motor in veranderingen. Wees zuinig op ze!

Hoe kan je medewerkers behouden die met passie hun werk doen?

  • Vakmanschap is de basis in een organisatie, koester dat. Beschouw medewerkers als taakvolwassen mensen die het meeste inzicht hebben in hun eigen vak. Geef mensen de ruimte om zich verder te ontwikkelen. Stel het primair proces in de organisatie centraal en niet control, administratie of HR.
  • Verbind mensen met elkaar. Een organisatie is een werkgemeenschap, mensen vullen elkaar aan met hun talenten, ervaringen, persoonlijkheden. Samen kunnen mensen schitteren, ook degenen die geen high-potential of supertalent zijn. Solidariteit en teamplay zijn belangrijker dan eigen gewin en individueel belang.
  • Ga uit van vertrouwen. Veranderingen gaan snel, kennis is in een oogwenk achterhaald. Hoe meer verantwoordelijkheden en bevoegdheden op de werkvloer aanwezig, hoe flexibeler de organisatie kan inspelen op veranderingen. Hierbij past high trust, low tolerance: geef vertrouwen, maar als het vertrouwen wordt beschaamd dan onmiddellijk aanspreken en bij herhaling maatregelen nemen. (In tegenstelling tot wat we nu vaak zien: weinig vertrouwen door vele controlesystemen, maar als mensen niet doen wat ze moeten doen dan wordt het systeem aangepast en niet de mensen aangesproken.)

Wil jij een werkgever zijn die aantrekkelijk is voor professionals? Ik help je graag om jouw organisatie, afdeling of team zo te organiseren dat medewerkers (en jijzelf) met passie hun werk kunnen doen.


Meer lezen in je vakantie?


Wil je mijn nieuwe blog automatisch ontvangen in je mailbox? Meld je dan aan en je ontvangt ook het gratis eboek. Deel gerust mijn blog op social media!

Facebooktwitterlinkedin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.