Vijf tips om een doodlopend gesprek te reanimeren

“Wat is de reden dat je dit onderwerp niet bespreekbaar maakt?”
Stilte…
“Ben je bang voor de reacties?”
Stilte….
“Weet je niet hoe je het moet doen?”
Stilte…

Speech bubble with question mark icons

Wanhopig denk ik na over de vragen die ik nog meer kan stellen om antwoorden uit de persoon tegenover mij te krijgen. Ik merk dat ik voorover leun, mijn armen op de tafel alsof ik het letterlijk uit hem wil trekken. Zo meteen heb ik nog twee soortgelijke gesprekken. Aaah, nee… ik ben nu al doodmoe van dit gesprek.

Herkenbaar??

Ik weet heel goed hoe ik goede en effectieve gesprekken kan voeren. Desondanks trap ik nog met enige regelmaat in de bekende valkuilen, waardoor het een soort multiple choice gesprek wordt waar iedereen ontevreden en doodmoe uitkomt. Het tijdig herkennen van deze valkuilen en ontwikkelen van alternatief repertoire kan veel energie en tijd opleveren en frustraties voorkomen!

Welke valkuilen? De vijf meest voorkomende op een rijtje:

  1. Het antwoord dat je verwacht, komt niet.
    De analyse van het probleem heb je al bedacht en de oplossing eigenlijk ook al. Als je gesprekspartner echter een geheel ander beeld heeft van de situatie, dan komt het antwoord dat je verwacht er niet. Voor dat je het weet ga je doorvragen, net als ik in het voorbeeld, totdat je een beetje gelijk krijgt of de ander gewenste antwoorden geeft (om er vanaf te zijn).
  2. Je projecteert je eigen gedachten op de ander.
    Iedereen zit anders in elkaar, heeft andere prioriteiten, waarden, normen en ervaringen. Een beetje herkenning leidt er al gauw toe, dat je denkt dat de ander precies hetzelfde denkt of vindt als jij. Je hebt een geestverwant, een medestander gevonden, iemand die jij begrijpt en die jou begrijpt. Dus vraag je niet verder door. Maar die ander is niet in alles hetzelfde!
  3. Eindelijk is dat gesprek en jij loopt helemaal leeg.
    Als je allerlei kleine aanleidingen en incidenten laat opstapelen voordat je in gesprek gaat, is de kans groot dat je los gaat. Eindelijk kun je alles op tafel leggen, denk je. Waarschijnlijk is het voor je gesprekspartner een emmer die boven zijn of haar hoofd wordt geleegd.
  4. Je zet je schrap voor het gesprek.
    Je hebt geen zin in het gesprek omdat de ander op jouw allergie zit, altijd zijn of haar stokpaardje berijdt, je verwacht dat je verwijten naar je hoofd krijgt, je hebt de hoop opgegeven dat je nader tot elkaar komt. En bingo, natuurlijk gebeurt er wat je verwacht, de bekende self fulfilling prophecy.
  5. Jij wil een gelijkwaardig gesprek, maar de ander beschouwt je als de baas.
    Veel managers verbazen zich erover dat ze weinig weerwoord krijgen, maar dat er in de wandelgangen regelmatig kritiek te horen is. Terwijl ze toch zo open staan voor gesprek en eerlijk en transparant communiceren. Ondanks de toegenomen mondigheid van mensen spreekt menig medewerker de baas niet tegen. Al is die nog zo aardig en toegankelijk.

Gevolg? Allebei kom je moe en ontevreden uit het gesprek, de uitkomst is discutabel, waarschijnlijk is een vervolg gesprek nodig. Je hebt geen gezamenlijk resultaat bereikt. Zonde toch?

Tips om energiek uit een gesprek te komen met gezamenlijk onderschreven resultaat:

  1. Neem aan het begin van het gesprek even de tijd om goed contact te maken. Stel de ander op zijn gemak, babbel kort over koetjes en kalfjes. Neem eenzelfde houding aan als je gesprekspartner. Stem je woordgebruik, je toon, je beweging af op de ander. (Maak rapport.)
  2. Stel open en helpende vragen. Open vragen nodigen uit om te vertellen, helpende vragen helpen de ander om op een andere manier tegen het onderwerp aan te kijken. Voorbeelden van helpende vragen zijn:

     

     

    • Wat betekent dit voor jou/deed dit met jou?
    • Hoe zou het eruit zien als…
    • Wat zijn alternatieven om…
    • Wat zou je nog meer kunnen doen…
    • ​Wat levert het je op? 
  3. Analyseer (tijdens of achteraf) wat er gebeurt in het gesprek en pas jouw eigen gedrag aan om gewenst resultaat te krijgen. De Roos van Leary kan daarbij behulpzaam zijn. De Roos is opgebouwd uit twee assen: mate van dominantie in gedrag en de mate van relatie. De mate van dominantie roept tegengesteld gedrag op. Dus hoog dominant gedrag (boven) roept laag dominant gedrag (onder) op. De mate van relatie roept hetzelfde gedrag op: tegen roept tegen-gedrag op en samen roept samen-gedrag op. Wil je dat je gesprekspartner meer vertelt, meer durft te zeggen, meer pit en initiatief toont? Toon dan zelf laag dominant gedrag (volgend, afwachtend, vragend).
  4. Ken je ze nog? Wees een OEN (Open, Eerlijk en Nieuwsgierig), laat OMA thuis (Oordelen, Meningen en Adviezen), neem ANNA mee (Altijd Navragen, Nooit Aannemen) en smeer NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander). Tenslotte heb je nog DIK (Denk In Kwaliteiten) Daarmee wordt bedoeld dat je vooral aandacht geeft aan wat iemand kan en aan datgene wat goed gaat.
  5. In communicatie is geen mislukking mogelijk, slechts feedback. Verloopt een gesprek voor jouw gevoel stroef, vertel dan hoe je het ervaart. Hoogst waarschijnlijk vindt de ander het ook een moeizaam gesprek (je doet het met z’n tweeën). Vaak geeft dit een opening, je deelt de ervaring en roept samengedrag op. Soms heb je daarna juist een heel waardevol gesprek. Leer ervan, probeer iets anders als het niet (direct) lukt.

Hoe reanimeer jij een doodlopend gesprek? Laat hieronder een reactie achter.


autorespondWil je mijn nieuwe blog automatisch ontvangen in je mailbox? Meld je dan aan en je ontvangt ook het gratis eboek. Deel gerust mijn blog op social media!

Facebooktwitterlinkedin

3 Responses to Vijf tips om een doodlopend gesprek te reanimeren

  • Met toestemming geplaatst:

    Dag Gerline,

    Al weer enige tijd ontvang ik je nieuwsbrief, ik lees daar regelmatig  met plezier iets daaruit.

    De titel van je laatste bericht vind ik niet erg gepast, ik ben reanimatie-instructeur en heb moeite met de tekst: een gesprek reanimeren. Mensen die gereanimeerd hebben of zelf een familielid hebben die gereanimeerd is weten dat de context van deze levensreddende vaardigheden nooit van toepassing kan zijn op een gesprek.

    Met vriendelijke groet,

    Judith Keijzers

    • Dag Judith,

       

      Fijn om te lezen dat je mijn artikelen met regelmaat leest met plezier! 

       

      Gezien je werk, snap ik dat je de titel niet erg gepast vindt. Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen te schofferen, mijn excuses als het zo is overgekomen. Ik vind het telkens heel lastig om een titel te bedenken waardoor mensen getriggerd worden om het blog te lezen. Ik verzin over het algemeen minimaal 3 en liever nog 10 titels en laat daar vervolgens iemand die verstand heeft van  marketing eentje kiezen. Het komt dan dus helaas voor dat mensen zich beledigd voelen of boos zijn of het niet kies vinden. Aan de andere kant is het zo, dat een milde/nette titel leidt tot veel minder gelezen worden. Als je eenmaal het blog leest, dan is het wel duidelijk dat het niet om reanimeren van mensen gaat. 

       

      Ik hoop dat je toch wat begrip kan opbrengen voor de keuze van de titel. 

       

      Hartelijke groet,

       

      Gerline Douwes CMC

      • Dag Gerline,

        Bedankt voor je heldere uitleg. Ik begrijp het ook wel en verwacht zeker niet dat je de titel of je werk aan zou passen. Ik wilde inderdaad even wat tegenlicht bieden.

        Met vriendelijke groet,

        Judith Keijzers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Block

Enter Block content here...


Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam pharetra, tellus sit amet congue vulputate, nisi erat iaculis nibh, vitae feugiat sapien ante eget mauris.